40 jaar Turnhoutse Boekbindersgilde gevierd

2024
Vrijdag werd het 40-jarige bestaan van de Turnhoutse boekbindersgilde vzw gevierd in het Speelkaartenmuseum.

Het museum heeft een nauwe samenwerking met de gilde. Het ambachtelijke handboekbinden leunt dicht aan bij het traditionele drukproces dat getoond wordt in het machinepark van het museum. Het Speelkaartenmuseum draagt dit immaterieel erfgoed dan ook een warm hart toe en ondersteunt het behoud ervan zoveel mogelijk.

Op vaste data in het jaar demonstreren de boekbinders de techniek in het museum.
In 2024 gaan de demonstraties door op donderdag 18 juli, donderdag 22 augustus, zondag 29 september en donderdag 7 november, telkens samen met de drukdemonstraties. (Noteer het alvast in je agenda!)

De laatste drie edities van de basiscursus handboekbinden vonden eveneens in het Speelkaartenmuseum plaats. De volgende is begin 2025 gepland.
Karel Van de Leur, medestichter en ondervoorzitter van de Boekbindersgilde, mocht tijdens de viering ook de cultuurprijs van 2024 in ontvangst nemen. Proficiat!

? door DFT vzw