Meester-Leerling 2023
‘Meester- Leerling’- traject ‘Lithography in flatscreen age’
Het Speelkaartenmuseum startte al voor de tweede keer een ‘Meester-Leerling’-traject, de huidige editie kreeg de naam ‘Lithography in flatscreen age’.
Meesterdrukker Cyriel Verbist neemt deze keer kunstenaars Jana Vasiljevic en Tim Bruggeman onder zijn vleugels als zijn leergierige pupillen. Beide leerlingen hebben al een artistieke praktijk waarbij grafiek en het gedrukte beeld centraal staan. Het doel van het project is om het ambacht van lithografie te leren en op termijn deze nieuw opgedane ervaring zelf door te geven.
Cyriel Verbist is een echte allrounder in de drukkerswereld. Hij beheerst verschillende analoge en digitale technieken en heeft zich gespecialiseerd in de lithografie. Zijn kennis gaat verder dan alleen het artistieke gedeelte en omvat ook de machine en de volledige beheersing van de werking van historische drukpersen. Het ‘Meester-Leerling’-traject wordt in het Speelkaartenmuseum georganiseerd omdat Cyriel al jarenlang vrijwillig bijdraagt aan het museum. Het machinepark ter plaatse heeft drie operationele litho-persen ter beschikking.
Het nieuwe traject heeft drie onderdelen. Het eerste onderdeel bestaat uit acht intensieve werkweken waarin de focus ligt op het aanleren van de traditionele techniek van lithografie, maar daarnaast ook op meer experimentele toepassingen en crossovers met andere technieken. Zo komen bijvoorbeeld letterpress, lasercutter en copytransfer aan bod.
Tijdens het tweede onderdeel wordt er een lerend netwerk opgezet in samenwerking met het Speelkaartenmuseum en het Industriemuseum Gent. Het netwerk onderzoekt hoe erfgoedmusea met een focus op drukgeschiedenis levendige werkplaatsen kunnen worden. Ze delen goede praktijkvoorbeelden en brengen werkbezoeken aan musea in Nederland en België. De kennis en ervaringen worden nadien op verschillende manieren verspreid en gedeeld.
Houd de website van het Speelkaartenmuseum en sociale media van ‘Musea Turnhout’ in de gaten voor meer updates, beelden en info.
Het meester-leerling project kadert binnen het beleid rond immaterieel cultureel erfgoed. De Vlaamse overheid is er zich degelijk van bewust dat niet-tastbaar erfgoed - dat in de hoofden en handen van mensen zit - erg waardevol maar kwetsbaar is, en biedt financiële steun voor het behoud ervan.