Tentoonstellingen

Leve het lot! Over de kunst van het spel

Kaartspelen is van alle tijden, generaties en rangen. Iedereen speelt kaart, al eeuwenlang, en dat is ook kunstenaars niet ontgaan. De meeste mensen spelen van kinds af aan. Je doorstaat het spel alleen of in gezelschap, net zoals in het echte leven.  Je leert je tegenspeler kennen, kansen afwegen, keuzes maken, een strategie bedenken, en wie weet een flirt of romance aanwakkeren.

Toch worden kaartspelers ook vaak niet erg flatterend afgebeeld: ze vloeken, drinken, maken ruzie en gaan zelfs met elkaar op de vuist. De donkere kant van het leven. Welke weg bewandel je: ga je voor het eerlijke, rustige spel waarbij je vaardigheden en inzichten leert, of verlies je jezelf in gokken, valsspelen en bedriegerij? En wat brengt de toekomst? Er zijn eervolle winnaars en roemloze verliezers. Is het leven gewoon een kwestie van je kaarten goed uit te spelen of is er meer nodig?

Met ‘Leve het lot!’ geeft het Speelkaartenmuseum een blik op de rol van het kaartspel in de Westerse kunst. Het museum put hiervoor uit de eigen collectie, maar toont ook werken uit de verzameling die ze sinds 2019 in langdurige bruikleen heeft van de Nationale Loterij. Het gaat om boeken, spelautomaten, schilderijen en grafisch werk van bekende en minder bekende meesters, allemaal met als thema: het kaartspel. Een deel van deze collectie werd in 2019-2020 al getoond in de expo ‘Kaartspelers in de Kunst’. Momenteel trekt het museum de ‘schatkamer’ opnieuw open met een selectie die de reputatie van het kaartspel doorheen de eeuwen alle eer aandoet.

Met werken van onder meer: James Ensor, Jan Moerman, Marcel Stobbaerts, Ferdinand de Braekeleer, Johan Clarysse, ...

Meester - Leerling

Lithografie is een grafisch hoogstandje dat we moeten koesteren. Dit jaar loopt vanuit het Nationaal Museum voor de Speelkaart een project waarbij meester Cyriel Verbist zijn kennis en vakmanschap rond lithografie overdraagt aan drie gepassioneerde leerlingen: Eline Van Deun, Laura Meeus en Dries Leysen.

De drie jonge mensen hebben reeds een flinke bagage én een grote interesse in de grafische sector. Naast het overbrengen van de praktische kennis, komen ook de lokale geschiedenis en een reeks werkbezoeken aan bod. Het resultaat van dit traject is nu onderwerp van een interactieve expo.



Puur specialistenwerk. Dat mag je zeggen van lithografie of steendruk. De techniek werd uitgevonden op het einde van de 18de eeuw door Alois Senefelder, een Duits graficus die op zoek was naar een manier om zijn toneelscripts op meerdere exemplaren af te drukken. Hij baseerde zich hiervoor op het principe dat water en vet elkaar afstoten en dat je met kalksteen inkt op papier kunt drukken. De techniek werd razend populair, ondanks het arbeidsintensieve karakter, zeker als je met verschillende kleuren wilde werken. De opkomst van de moderne offset druk duwde de lithografie in de loop van de 20ste eeuw dan ook naar de achtergrond.

In de tentoonstelling wordt de lithografie techniek glashelder uitgelegd, van de voorbereiding van de steen tot de tekening. Bezoekers mogen bovendien zelf de handen uit de mouwen steken en proefjes doen, klasgroepen kunnen een atelier volgen. Alles gebeurt op een veilige manier met oog voor de hygiëne-maatregelen.

Het meester-leerling project kadert binnen het beleid rond immaterieel cultureel erfgoed. De Vlaamse overheid is er zich degelijk van bewust dat niet-tastbaar erfgoed - dat in de hoofden en handen van mensen zit - erg waardevol maar kwetsbaar is, en biedt financiële steun voor het behoud ervan.

 

TERUGBLIK

'Onderhuids'- over mensen, tattoos en speelkaarten

X, Censuur en beeldcultuur

Lees hier meer.

DRUK BEZIG

Lees hier meer.

Druk Bezig

 

Strips Bij Voorbeeld - Stripgids Academie stelt tentoon

Lees hier meer.

 

Kaartspelers in de Kunst - De Collectie van de Nationale Loterij 

Lees hier meer

Marcel Stobbaerts - La partie de cartes

 

Whist Markers - De Collectie van Laurent Gimet

 

Turnhouts Drukwerk  

Lees hier meer

Turnhouts Drukwerk - Campagnebeeld