Word jij drukker in het Speelkaartenmuseum?

Ben je gepassioneerd door grafische geschiedenis en druktechnieken? Wil je je vaardigheden inzetten om bezoekers een unieke museumervaring te bieden? Het Nationaal Museum van de Speelkaart in Turnhout is op zoek naar enthousiaste en gemotiveerde drukkers om ons team te versterken en de historische drukpersen en machines tot leven te brengen.

Over het museum

Elk gezin heeft wel een kaartspel in huis, en vaak is dat in drukkersstad Turnhout gemaakt. Sinds de 19de eeuw speelt de grafische industrie hier een prominente rol, en in de 20ste eeuw groeiden de Turnhoutse bedrijven zelfs uit tot de belangrijkste speelkaartenproducenten ter wereld. Het Speelkaartenmuseum vertelt de rijke geschiedenis van het kaartspel. De sfeer van de 19de-eeuwse speelkaartenfabriek is nog voelbaar in het machinepark, waar authentieke drukpersen het productieproces tonen. Op vaste dagen draaien vrijwillige drukkers de persen opnieuw op gang en galmt het geluid van de indrukwekkende stoommachine door het gebouw. Bevlogen gidsen nemen groepen (jong en oud) mee doorheen het museum.

Wat zoeken wij?

• Enthousiasme: Je hebt een oprechte interesse in de geschiedenis van druktechnieken en het industrieel erfgoed van Turnhout. Ervaring is een pluspunt, maar we verwelkomen ook leergierige beginners.
  • Technische Vaardigheden: Je hebt affiniteit met (oude) druktechnieken en bent handig in het bedienen van historische machines.
  • Communicatievaardigheden: Je bent in staat om tijdens demonstraties duidelijk en enthousiast uitleg te geven aan bezoekers.
  • Talenkennis: Een goede beheersing van het Nederlands is belangrijk. Kennis van andere talen (Frans, Duits, Engels …) is een pluspunt.

Wat bieden wij?

• Opleiding: We zorgen voor een praktische training om je vertrouwd te maken met de historische druktechnieken en machines.
  • Een fijn team: Je werkt samen met een team van enthousiaste en behulpzame collega’s en andere vrijwillige drukkers.

Hoe solliciteren?

Stuur je motivatiebrief en CV naar herwig.kempenaers@turnhout.be. Vermeld daarbij je beschikbaarheid en eventuele relevante ervaring.