Word jij gids in het Speelkaartenmuseum?

Ben je gepassioneerd door grafische geschiedenis, drukwerk en (spel)cultuur? Heb je een vlotte babbel en deel je graag je passie met anderen? Het Nationaal Museum van de Speelkaart in Turnhout is op zoek naar enthousiaste en gemotiveerde museumgidsen om ons team te versterken.

Over het museum

Iedereen heeft wel een kaartspel in huis, en vaak is dat in drukkersstad Turnhout gemaakt. Sinds de 19de eeuw speelt de grafische industrie hier een prominente rol, en in de 20ste eeuw groeiden de Turnhoutse bedrijven zelfs uit tot de belangrijkste speelkaartenproducenten ter wereld. Het Speelkaartenmuseum vertelt de rijke geschiedenis van het kaartspel. Je voelt de  sfeer van de 19de-eeuwse speelkaartenfabriek in ons machinepark, waar authentieke drukpersen het productieproces tonen. Op vaste dagen draaien vrijwillige drukkers de persen opnieuw op gang en galmt het geluid van de indrukwekkende stoommachine door het ganse gebouw. Bevlogen gidsen nemen groepen (jong en oud) op sleeptouw doorheen het museum.

Wat zoeken wij?

• Enthousiasme: Je hebt een oprechte interesse in de geschiedenis van speelkaarten en het industrieel erfgoed van Turnhout. Een expert hoef je (nog) niet te zijn, maar je bent hongerig naar kennis.
  • Communicatievaardigheden: Je bent in staat om verhalen bevlogen en duidelijk over te brengen aan diverse groepen van alle leeftijden. Je staat ook open voor nieuwe vormen van gidsen en publieksdialoog.
  • Talenkennis: Je kan je goed en duidelijk uitdrukken in het Nederlands. Kennis van meerdere talen (Frans, Duits, Engels …) is een pluspunt, maar geen vereiste.

Wat bieden wij?

• Informatie en opleiding: We voorzien je van tekstmateriaal en infosessies om je vertrouwd te maken met de collectie, de technieken en de geschiedenis van het museum.
  • Een dynamisch team: Je werkt samen met een team van enthousiaste en behulpzame collega’s, vrijwilligers en andere gidsen.
  • Vergoeding: Museumgidsen ontvangen voor iedere gidsbeurt een vergoeding als vrijwilliger of als zelfstandige.

Hoe kandideren?

Stuur je motivatiebrief en CV naar elke.grommen@turnhout.be. Vermeld daarbij je beschikbaarheid en eventuele relevante ervaring. Wij informeren je dan over het verloop van de procedure.

Hoe verloopt de procedure?

• Na je kandidaatstelling volg je minimaal vijf keer een rondleiding in het Speelkaartenmuseum mee met een ervaren gids.
  • Je doet aan zelfstudie op basis van materiaal aangereikt door Musea Turnhout en gaat eventueel zelf ook op zoek naar aanvullend materiaal.
  • Je legt, wanneer jij je daar klaar voor voelt, een proefrondleiding af met een groep die door Musea Turnhout wordt samengebracht.
  • Bij de proefrondleiding lopen ook museumcollega’s mee.

Na de proefrondleiding wordt de feedback van collega’s en van de deelnemers van de testgroep verzameld.