Workshops voor het secundair onderwijs

Tip: Combineer het streetartparcours, dat je samen met een gids of zelfstandig met een audiogids ontdekt, met het aangereikte materiaal uit het lespakket en/of een creatieve workshop in thema.

Workshop Machineprint

Eind 19de eeuw werken veel kinderen aan een machine in een fabriek. We bekijken de industriële drukpersen in het machinepark van het museum en stellen met houten tandwielen en onderdelen een nieuwe machine samen. De fantasierijke drukvorm die zo ontstaat halen we met inkt door de drukpers. Misschien ontwerpen de kinderen met inktvlekken vandaag wel een machine waarmee kinderarbeid definitief de wereld uit is?

Praktisch:

• Voor klassen vanaf het vierde leerjaar basis onderwijs
  • Duur: 2 uur
  • Prijs: 100 euro + materiaalkost (0,15 euro per leerling)
  • Je kunt deze workshop reserveren via dit contactformulier
  • Vragen of onduidelijkheden? Contacteer het museum via museumworkshop@turnhout.be

Workshop Gelatineprint

Met acrylverf drukken we meerdere laagjes en texturen af op een gelatineplaat. De illustraties van kunstenaar Dido Drachman vormen een inspiratievorm. Het resultaat is een creatieve verwerking van het thema en het kleurenpalet van de muurschilderingen. Bij deze techniek gebruiken we geen drukpers.

Praktisch:

• Voor klassen van het secundair onderwijs
  • Duur: 2 uur
  • Prijs: 100 euro + materiaalkost (1 euro per leerling)
  • Deze workshop kun je reserveren via dit contactformulier
  • Heb je nog vragen of zijn er onduidelijkheden? Contacteer het museum via museumworkshop@turnhout.be

Workshop 'Mannekensblad' - Karton

Makkelijker niveau, kortere duurtijd = ca. 1 mannekensblad per 2 leerlingen

Als opdracht uit het lespakket bereiden de leerlingen in de klas per twee een ontwerp van een mannekensblad voor. In het jeugdatelier van het museum werken we de drukvormen uit in kartonkerftechniek. De illustraties worden als witte lijntekeningen in een gekleurd vlak op een groot vel gedrukt.

Workshop 'Mannekensblad' - Naald

Moeilijker niveau, langere duurtijd = ca. 1 à 3 illustraties per leerling = ca. 3 à 6 mannekensbladen per klas

Als opdracht uit het lespakket bereiden de leerlingen in de klas een ontwerp voor van illustraties voor een mannekensblad. Ze gebruiken de droge naaldtechniek waarbij ze krassen zetten in een plexiplaatje. De zwarte lijntekeningen worden op vochtige velletjes papier gedrukt. De resultaten van deze diepdruk nemen ze mee naar de klas, waar ze met aquarelverf kunnen afgewerkt worden voor ze samen een mannekesblad vormen.